Vilken av alla tjänstebilar ska jag välja? Här famlar många – så varsågod; tio smarta tips!
1. Inse att tjänstebilar är en del av varumärket.
Säljaren som svänger in på uppfarten, chefens bil står på personalparkeringen, bilen som snurrar omkring i stan med vår logga på dörren… Alla signalerar de vad vi står för långt innan vi öppnat munnen, även till personer vi aldrig träffar. Så ta en titt på er bilpark; signalerar den vad ni vill stå för?
2. Förstå vart det blåser.
Sveriges transportsektors klimatpåverkan ska minska med 70 % till 2030; en fossiloberoende fordonsflotta. Bakom målet står sju av riksdagens åtta partier; visst känns det tryggast att vara en del av lösningen?
3. Ifrågasätt business as usual.
Är en bil den bästa löneförmånen – för den anställda och för organisationen? Kan antalet tjänstebilar minskas med effektivare bokningslösningar, kollektivtrafikkort, tjänstecyklar och distansarbete? Kan det vara bättre att med hyra miljövänliga, moderna och säkra bilar, än att ha tjänstebilar på längre leasingavtal, som riskerar att binda oss vid gårdagens teknik?
4. Använd morgondagens plånbok.
Eftersom utsläppen inte minskat mycket hittills är det bråttom nu, och ny lagstiftning och ekonomiska incitament kommer slag i slag. Bonus-Malus-beskattningen ger 60 000 kronor till elbilar, 10 000 till gasbilar och en summa däremellan – beroende på utsläppsnivå – till laddhybrider, medan bilar med höga utsläpp får höjd skatt. Samtidigt får kommunerna rätt att stänga ute bensin- och dieselbilar från innerstaden. Ha med detta i er kalkyl; vad blir t.ex. andrahandsvärdet för en bil som inte får användas i hela landet?
5. Gå inte på myterna.
Det påstås att det inte finns några gasbilar med dragkrok, att elbilar bara går tio mil på en laddning och måste laddas hela natten, att det inte finns miljöbilar med fyrhjulsdrift och mycket annat som inte stämmer. Se till att inte myter som dessa står i vägen för hållbara och kloka val som är lätta att förklara och försvara.
6. Se helheten.
En vanlig anledning att inte skaffa elbil är att det saknas laddmöjligheter. Den arbetsplats som vill nå 100% elbilar behöver vara en del av ladd-lösningen. Det är lättare än man kan tro; en laddare kostar inte många tusenlappar och är uppsatt på någon timma. Saknas det gasmackar i närheten är omställningen till gasbilar en lite större utmaning, men en beslutsam arbetsgivare kan bidra till att det går att tanka gas i framtiden.
7. Ändra reglerna.
Traditionellt begränsas valet av förmånsbil av prisbasbelopp, vilket drabbar bilar som är dyrare i inköp men billigare i drift – de laddbara och gasbilarna. Se över era regler så att de inte i onödan försvårar omställningen.
8. Överbrygga övergången.
Den snabbt ökande efterfrågan på elbilar och laddhybrider har gett väntetider på uppemot ett år för vissa modeller, vilket kan få många att köra fossilt en tid till. En bättre lösning kan vara att hyra en miljöbil tills den bil man önskar levereras.
9. Följ upp.
En policy är inte mycket värd om den inte efterlevs, och det sprids snabbt om reglerna i praktiken är frivilliga. Därför behövs en tydlig uppföljning, och den blir lättare ju mer publik policyn är. Om organisationen t.ex. slagit fast att laddhybrider alltid ska laddas och gasbilar tankas med biogas – inte bensin – så ska det välkomnas att andra slår larm om det inte sker.
10. Låt andra skryta om er.
Regeringens initiativ Fossilfritt Sverige godkänner i sin tjänstebilsutmaning enbart elbilar, laddhybrider eller biogasbilar från år 2020. De som antar utmaningen får gratis synlighet. Och som en bonus: Jag lovar härmed att personligen och publikt berömma alla organisationer som når 100% fossilfria tjänste- och förmånsbilar!