I en internationellt koordinerad presentation 1 mars introducerade Jaguar sin första helt eldrivna bil, I-Pace. Oslo var centrum för den nordiska premiären och intresset var väldigt stort. Där fanns många förväntansfulla köpare som redan beställt bilen, trots att mycket var hemligt fram till presentationen. Inte minst priset.
Höga förväntningar
Stämningen i Gamle Museet i centrala Oslo var hög och förväntningarna vibrerade i luften. I mitten av lokalen stod en övertäckt I-Pace med fyra vakter för att ingen skulle tjuvtitta under täcket. Wayne Burgess, Production Studio Director hos Jaguar, fick ansvaret att målande berätta mer om utvecklingen av I-Pace och beskriva hur design, i allt från helheten och ner i de små detaljerna, var en integrerad del med tekniska innovationer i hela processen.
Han fick också äran att lyfta på täckelsen och visst gav det upphov till både busvisslingar och en kraftig applåd vilket helt klart inte bara var en artighet mot Mr Burgess.
Helt nykonstruerad bil
Vad är det då för bil Jaguar, med sitt varumärke baserat på en historik av bilar för kräsna bilentusiaster, nu vågar släppa ut på marknaden? Helt klart är att det är en helt ny bil, utvecklad för eldrift från första idéutkast. Alltså inte en elektrifierad version av en fossilbil. Det är en SUV som storleksmässigt konkurrerar med Porsche Macan på utsidan och Cayenne på insidan. Det är också en bil där man är noga med att vårda varumärket och erbjuda något för personer som ser bilen som något betydligt mer än ett praktiskt transportmedel. En äkta Jaguar med allt vad det innebär i termer av teknik, design, prestanda och körglädje.
”Bagagevolymen är i nivå med betydligt större bilar”
En ny grundplatta, till stor del byggd i aluminium innebär en extremt vridstyv konstruktion. Den gör också att batterier och de två motorerna kunnat placeras lågt och ge en låg tyngdpunkt. Trots de kompakta måtten på bilen så är den betydligt rymligare jämfört andra bilar i storleksklassen. Stor inuti och mindre utanpå – till skillnad mot många andra i samma format. Bagagevolymen är i nivå med betydligt större bilar och här finns också ett mindre bagageutrymme fram.
400 hästkrafter
Motorerna, en fram och en bak, på sammanlagt 400 hästkrafter gör bilen fyrhjulsdriven och ger den kraftresurser som räcker och blir över. Accelerationen till 100 ska klaras av på lite drygt 4 sekunder. Nya batteripack, också utvecklade av Jaguar och en integrerad del i konstruktionen, ger bilen en räckvidd på upp till 500 kilometer.
”Detta är givetvis väldigt viktigt för körkänslan”
Tack vare placeringarna av motorerna har Jaguar också lyckats uppnå en närmast perfekt balans i bilen. Detta givetvis väldigt viktigt för körkänslan, att bilen verkligen uppfattas som en Jaguar och kan matcha alla 400 hästkrafterna.
Nöjda beställare
Åter tillbaka till den höga stämningen på introduktionen i Oslo där blivande I-Pace-ägare nu hade möjlighet att bekanta sig närmare med den nya bilen. Jag tog tillfället att prata med några av dem för att få en kanske lite mer nyanserad och objektiv bild av nya I-Pace och hur den kommer att mottas av marknaden. Många var inbitna el-bilsägare och där tydliggjordes att; ”en gång elbil, alltid elbil”. I Norge har de ju kommit betydligt längre jämfört med oss i Sverige, trots oljan.
Reaktionerna på I-Pace var också väldigt positiva. Designen, de kompakta måtten kombinerade med rymden inuti, tekniska detaljer, prestanda och inte minst kvalitetskänslan var punkter man lyfte fram. Lite engelsk tradition med läder och en mer gedigen känsla i inredningsdetaljer och knappar var något flera saknat i de elbilar de ägde och körde idag.
”24 timmar efter introduktionen fick man ytterligare 174 beställningar”
Går det att göra en relevant värdering av bilens mottagande i samband med introduktionen? Ja, om vi bortser från applåder och busvisslingar som på en rockkonsert så var ett viktigt och positivt svar för Jaguar att man på 24 timmar efter introduktionen fick 174 beställningar att lägga till de drygt 500 som redan tidigare fanns undertecknade.
Framsynt politik
Till en del kan framgången förklaras av den framsynta politik som man för i Norge för att premiera elbilar framför traditionella bensin- och dieselbilar. Borttagna skatter på nya elbilar gör att nya I-Pace blir ett klart attraktivt alternativ till betydligt mindre spännande och potenta bilar i samma storleksklass eller större.
En utvecklad laddinfrastruktur med reserverade p-platser för el- och hybridbilar bidrar också till att 35 procent av alla nya bilar i Norge idag är rena elbilar eller hybrider.
En stark vill-ha-känsla
När jag på kvällen lämnar presentationen är det med en stark vill-ha-känsla. Storlek, design, kvalitetskänsla och inte minst prestanda gör I-Pace till ett attraktivt val. När det nu dessutom går att få dragkrok så faller ännu ett argument mot elbilen.
”Jag ser redan fram mot provkörningen”
Priset i Sverige, från cirka 820 000 kronor, kan vid en första anblick upplevas som mycket. Ställt i relation till prestandabilar på samma nivå och i samma storleksklass är det ett högst rimligt pris och känns absolut inte dyrt. Jag ser redan fram mot provkörningen som är utlovad till i juni.