Så är hösten här och snart är det dags för byte till vinterdäck. Återigen ställs företag och privatbilister inför valet om vad det som ska stå för kontakten med vägen och göra det säkrare i halkan.
Ska priset avgöra? Eller är det komfort och miljö? Säkerhet eller kanske hållbarhet? Hur viktigt är det att däcket är anpassat och tillverkat för nordiska förhållanden? Det är många frågor att svara på när beslutet ska fattas. För att reda ut en del av dessa frågetecken har vi pratat med Anders Jansson, teknisk produktchef på Pirelli Tyre Nordic.
Regler för användning av vinterdäck
I Sverige är det lag på att ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, då det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna mellan 1 oktober och 15 april, men får användas under annan tid om det är eller förväntas bli vinterväglag. Med vinterväglag menas när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är alltid polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej på platsen.
Europeiskt eller nordiskt. Dubbat eller odubbat. Vad ska jag välja?
Vilken typ av däck du ska välja finns det inget enkelt svar på.
Välj dubbdäck om du kör du mycket på isiga vägar.
”Det beror på var i landet du bor och vilket underlag du kör på”, säger Anders Jansson. ”Välj dubbdäck om du kör du mycket på isiga vägar eller vägar med hårt packad snö. Är det lite snö eller välplogade och saltade vägar där du bor, kan du med fördel välja odubbat eftersom de är bättre på blöt och moddig väg.”
På marknaden finns två typer av dubbfria däck, dels nordiska vinterdäck som är framtagna för nordiska vinterförhållanden samt centraleuropeiska vinterdäck som är optimerade för vinterväglag i centraleuropa med mindre snö och is på vägarna, men med högre hastigheter och därmed bättre barmarksprestanda.
”Vid körning på nordiska vintervägar rekommenderar vi normalt att du kör med nordiska vinterdäck, men det finns undantag, t.ex. för motorstarka bilar kan centraleuropeiska däck vara ett alternativ, understryker Anders Jansson. ”Om du är osäker – fråga gärna din lokala däckexpert för mer detaljerade råd. Så kallade All Season-däck är inte ett bra alternativ för Nordiska vintervägar!”
Vilket mönsterdjup är det som gäller?
”Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 3 mm vid vinterväglag men för ett säkert väggrepp rekommenderar vi på Pirelli minst 5 mm”, säger Anders Jansson. Han understrycker även vikten av att kontrollera lufttrycket. ”Rätt lufttryck bidrar till god väghållning samt lägre bränsleförbrukning.
Däcktrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden.
Rent allmänt rekommenderar däckbranschen att vinterdäck bör ha ca. 0,2 bar mer luft än sommardäck eftersom däcktrycket minskar i kylan. En förändring på 10°C påverkar däcktrycket med 0,1 bar (10kPa). Däcktrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden på kalla däck.”
Dyrare är mer ekonomiskt
Bildäck är relativt dyra och ekonomi blir en viktig parameter för många. Inte minst för företag med många tjänstebilar. Duger lågprisdäck eller behövs premiumdäck? På kort sikt finns möjlighet att komma billigare undan med ett lågprisdäck. Alla tester visar dock att ett dyrare premiumdäck anpassat till nordiska förhållanden är bättre. De är betydligt säkrare och det faktum att de håller längre gör att prisskillnaden i slutänden blir marginell.
Idag finns en dryg handfull tillverkare av premiumdäck för nordiska förhållanden och det är premiumtillverkarnas däck som toppar de däcktester som genomförs av ledande biltidningar. Slutledningen är att det lönar sig, både säkerhetsmässigt och ekonomiskt, att välja ett premiumdäck.
”Premiumdäck är en billig investering för din och dina passagerares säkerhet!”, säger Anders Jansson.
Ännu finns det lite tid innan det är dags för däckskifte. Fram till dess kommer det att komma ett stort antal tester och många artiklar om att välja vinterdäck. Läs dessa, prata med din lokala däckexpert och fundera över vilket som är det bästa valet för dig. Säkerhetsmässigt i första hand men också ekonomiskt och känslomässigt. Tänk också på att sätta på vinterdäcken i tid i år.