Så länge jag kan minnas, bokstavligen alltså, har bilar varit ett av mina största intressen och med tiden har jag bildat en ganska klar uppfattning om vad jag anser är en bra bil och vilka egenskaper som är eftersträvansvärda.
Jag minns tydligt första gången jag körde en Porsche, för att inte tala om första gången jag körde en Ferrari. Glädjeruset, adrenalinet, gåshuden från V8:ans tjut, upplevelsen var fullständigt sublim. Alltsedan den dagen har jag bestämt mig för att en Ferrari skall stå i mitt garage någon dag. Du har tagit detta ifrån mig bäste Herr Elon Musk.
”Du har fått mig att bli lyrisk över något så ocoolt, så osexigt, så beigt som en elbil”
Sedan jag bekantade mig med din skapelse Tesla Model S har du satt ordentligt med griller i huvudet på mig. Du har fått mig att bli lyrisk över något så ocoolt, så osexigt, så beigt som en elbil. Det har faktiskt gått så långt att jag börjat omvärdera det här med Ferrari och funderar istället över att kanske lägga en ordentlig summa pengar på vardagsbilen. Faktum kvarstår ju att Model S kostar som en bättre begagnad Ferrari.
Tesla – Model S
Efter ganska många mil tillsammans med Model S finns egentligen inte mer än fem saker att anmärka på, nämligen följande:
- Innerbelysningen anstår inte en bil i miljonklassen, Ford Ka som kostar ca 100.000 kronor har snyggare ljusarmaturer. Det är inget skämt, fixa till dessa omgående.
- Bilen saknar förvaring mellan stolarna och sidofack i dörrarna.
- Styrningen är inte särskilt kommunikativ.
- Den kostar en miljon.
- Några fysiska knappar och vred hade gärna fått vara kvar, allra helst till inställning av klimatanläggning. I och med att det sköts på skärmen kan man inte känna var temperaturvredet sitter, man måste titta på det och råkar man köra över ett gupp samtidigt som man vill ändra en inställning av fläkt kommer man till en annan meny istället. Bakläxa!
Sömlös acceleration
Utöver detta har jag inte ett ont ord att säga om din skapelse herr Elon Musk, jag fullständigt älskar den. Den helt sömlösa accelerationen som ackompanjeras av ett ljud som hämtat från Star Wars är starkt beroendeframkallande, den tysta gången i stadstrafik är sagolik och inte minst är det en väldigt praktisk bil med ordentligt bagage! En kabinväska och en datorväska, som ofta är mina följeslagare, ryms utan vidare även i ”frunken”, dvs bagageutrymmet framtill. Möjligen tycker jag nyckeln till bilen, i form av en bil, känns billig och nästan lite tacky.
Model S är alltså Teslas andra bil, egentligen första i och med att Tesla Roadster i mångt och mycket var en Lotus Esprit med annan drivlina. Det är imponerande. Många har försökt betydligt längre med avsevärt mycket sämre resultat. Medan några punkter måhända inte blev helt hundra, blev de allra flesta väldigt bra. Äntligen har någon förstått att en elbil kan vara en premiumprodukt och inte bara ett ”statement” från någon med Fjällrävenryggsäck.
Premiumkänsla
Vad gäller ”premium” är priset en faktor som inte går att komma runt. Bilen kostar ungefär en miljon. En miljon kronor. Det är en ordentlig bunt pengar och för de flesta privatbilsförare helt utom räckhåll. För egenföretagare eller förvärvsarbetare med generösa förmåner ser dock kalkylen desto trevligare ut, med en leasingavgift från 6.135 kronor och ett bruttoförmånsvärde från 4.983 kronor. Detta kan jämföras med en populär förmånsbil i Sverige, BMW 520d som har en leasingavgift från 5.881 kronor i månaden med ett bruttoförmånsvärde på 4.475 kronor. Lägg därtill det faktum att det i många fall går att ”tanka” Teslan gratis samt att ingen service behövs för att garanti skall gälla, då lutar kalkylen alltmer åt Teslans favör.
”En Tesla skulle vara ett mycket ekonomiskt försvarbart alternativ”
Som en av Sveriges troligen få egenföretagare som kör privatbil, som av en händelse råkar vara just en BMW 5-serie vilken kostar mig i häradet av 6000 kronor i månaden netto, skulle en Tesla vara ett mycket ekonomiskt försvarbart alternativ.
Priset kan fortfarande anses högt
Så, herr Elon Musk, inte nog med att du fått mig att börja vackla i mitt begär efter en konventionell sportbil, det verkar dessutom som du inte blir nöjd förrän jag bytt den bil jag redan har heller?
Med Model 3 och ett utlovat på pris $35.000 kommer nog Tesla börja slå sig in på privatbilsidan på allvar. Model S kostar i USA från $76.200 (871.000 SEK i Sverige i grundpris) så ett pris i Sverige på ungefär 400.000 SEK i Sverige är nog att vänta.
”Det här med tanka gratis passade mig alldeles utmärkt.”
Kort skulle jag sammanfatta mitt intryck av Tesla Model S på följande sätt: En snygg, innovativ och praktisk bil med goda prestanda. Bra åkkomfort och ett bra gränssnitt mellan förare och bil. Har man inte ett trefasuttag hemma kräver bilen något mer planering än en bil med förbränningsmotor, men nätet med ”Tesla Superchargers” är redan så pass utbyggt att det funkar väldigt bra, i alla fall för oss som bor söder om Uppsala.
Byter du in BMW-dieslar Elon? För det här med tanka gratis passade mig alldeles utmärkt!